UutisetSääNetti-TVTV-opasKarttaSoMeHakuPalaute
Blogiarkiston etusivulle

Holhoaisimmeko vielä vähän lisää?

Aaro Amppari, torstai 18.12.2008 klo 15:35

Nähtävästi Suomella ei vieläkään mene tarpeeksi huonosti taantumasta ja uhkaavasti lamasta huolimatta. Kukkahattutädeillä nimittäin riittää yhä aikaa paneutua erittäin tärkeisiin asioihin, kuten lakupiippujen kieltämiseen (by the way, I was being sarcastic).

Se on ymmärrettävissä, että esimerkiksi tupakointi haluttiin kieltää kapakoissa ja yökerhoissa. Happy hour -mainonnan kieltäminen kyllä tuntui jo erittäin oudolta. Entä sitten lakupiiput? No joo. Olen sanaton. Meillä nykyajan ihmisillä ei nähtävästi ole enää yhtään maalaisjärkeä jäljellä - lakupiippujen syöjistä taitaa väistämättä tulla tupakoitsijoita, koska karkkia syömällä aiheutettu tupakointiin liittyvä myönteinen mielikuva on niin vahva.

Mikähän on seuraava ehdotus? Kaikki ampumista simuloiva tekeminen (pikkupoikien leikit, elokuvat, TV-sarjat, pelit) on kiellettävä, koska näin aiheutetaan ampumiseen liittyvä myönteinen mielikuva ja sitten mopo karkaa käsistä? Turha ottaa huomioon kulttuurihistoriallista taustaamme.

Lakupiiput halutaan pois kaupan hyllyiltä

Holhousta taas ensi kertaan.

Jaa: Facebook | Twitter

Kommentit: 23 kpl

  1. Noh, seuraavaksi kielletään tietysti pulloissa ja tölkeissä myytävät virvoitusjuomat, tai ainakin laitetaan ikärajaksi 18 vuotta. Nehän opettavat lapset selvästi dokaamaan! Kun nuori avaa ensimmäisen olut tölkkinsä, niin häntä tervehtii coca cola tölkistä tuttu ja lapsuuden muistot mieleen tuova sihahdus. Siitä se putki sitten alkaa ;-) ...Tai ehkei nyt kuitenkaan...

    Eikai näille lakupiipun kieltäjille makseta ko. asian pohtimisesta palkaakin? Jos veroeuroja moiseen kulutetaan niin täytyy yrittää pienentää omaa verotaakkaa... josko vaikka näin taantuman kynnyksellä alkaisi työttömäksi :)

    BullBear, torstai 18.12.2008 klo 17:59
  2. Oliko tämä nyt joku uusi juttu joillekkin? Lakupiippujen kieltämisestä on puhuttu niin kauan kuin muistan. (s. 1986)

    -_-, torstai 18.12.2008 klo 20:26
  3. Niin ja sitten jos joku salakuljettaa lakupiippuja Suomeen niin ei muuta kuin vankilaan vaan ja ovi kiinni.Kohtahan meille jo harakatkin nauraa jos ei jo naura...

    jeppe, torstai 18.12.2008 klo 22:05
  4. On siinä laivamatkalta palaavalla perheellä ihmettelemistä, kun isän nuuskat ja viisi vuotiaan muksun lakupiiput takavarikoidaan tullissa.

    Big Reds, torstai 18.12.2008 klo 22:13
  5. Eikö olisi järkevämpää kieltää se tupakka, kuin syyttää tupakanpoltosta lakritsan valmistajaa?

    Oikeus ja kohtuus, perjantai 19.12.2008 klo 00:21
  6. Kyllä. Kielletään kaikki epäterveellinen.
    Viina ja rasvainen roskaruokakin! Kaikki vaan kieltoon, koska oma ajatteluhan, on sekin pahasta. Ajattelustahan voi seurata stressiä ja sehän jonkun tutkimuksen mukaan vähentää elinikää? Syödään vaan ituja, tofua ja lopetetaan ajattelu, niin maailma on pelastuu!

    Haloo! Osasin odottaa tältä työryhmältä jotakin älytöntä ja täysin päätöntä, mutta pakko myöntää, että tämä lakupiippu-kielto oli minullekkin yllätys/järkytys! Kun ei enään oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa?

    Nuuskasta ja sen tuonnin kieltämisestä sanon vielä sen, että jos tuon työryhmän esitys nuuskaa koskevasta täyskiellosta menee läpi, eikä nuuskaa saa enää Suomeen laillisesti tuoda, edes siihen omaan käyttöön ja hallussapitokieltoa ei kuitenkaan tulisi, niin mitähän tästä seuraisi?
    Tarvitseeko sitä edes kysyä? Ei nuuskan käyttöä sen takia kukaan lopeta. Sitä vaan ostettaisiin sitten sieltä mistä saataisiin, eli pimeiltä markkinoilta. Näin rahoitamme jälleen rikollisjärjestöjä ja heidän toimintaansa! Hienoa, eikö totta?

    Ylipäänsä, en voi ymmärtää miten nuuska voitaisiin kokonaan kieltää, jos muita tupakkatuotteita saa edelleen myydä? Olivatpa ne muut tupakkatuotteet sitten vaikka miten piilossa!

    Minun mielestäni kaikilla olisi paljon parempi olla, jos omaa ajattelua ei oltaisi kieltämässä ja näin tyhmentämässä kansaamme!

    Kyllästynyt, perjantai 19.12.2008 klo 02:09
  7. En alunperin jaksanu lukea koko piippu uutista, kun sen amppareissa huomasin. Näin vaan pelkän otsikon ja ajattelin et lakupiippu kiellettäisiin rasistisen syyn seurauksena. Eli samaan tapaan kun joku muu laku joskus kiellettiin tai nimee muutettiin. Eihän tommoselle kiellolle mitään perusteita olis ollu, mut eipä ole tällekään mitä nyt puuhataan. Aika vaikee on ennakoida näitä kukkahattutätien päähänpistoksia.

    Nuuskakäytölle ei tapahdu yhtään mitään, jos se suomessa kielletään. Kannabistakin käyttää satunnaisesti varmaan 100k ihmistä ja se on kielletty.

    Jos hyviä saavutuksia listaa, niin nikotiinipurkkien tuominen kauppoihin oli sellanen. Oon jo 1,5v syöny purkkaa ja hiljalleen loppunu polttaminen kokonaan. Ei varmaan olis onnistunu ilman tota purkka uudistusta.

    Juha, perjantai 19.12.2008 klo 07:46
  8. Siitä lähdetään, että aikuinen ihminen on itse vastuussa omista teoistaan ja tyhmyyksistään. Se on jokaisen oma valinta, juoko alkoholia, käyttääkö nuuskaa tai polttaako tupakkaa. Näiden asioiden mahdolliset huonot seuraukset ovat kyllä kaikkien tiedossa, joten tyhjänpäiväinen holhoaminen tulisi lopettaa. Nuuskakiellon valvomiseen hukatut rahat tulisi laittaa tupakka- ja alkoholivalistukseen, siellä niistä olisi enemmän hyötyä.

    Lisäksi haluaisin tietää, kuinka paljon passiivinen nuuskaaminen (samassa tilassaa nuuskaajan kanssa) aiheuttaa kuluja terveydenhuollolle verrattuna passiivisen tupakoinnin aiheuttamiin kuluihin. En usko kenenkään saaneen syöpää siitä, että joku muu käyttää nuuskaa. Toisin on tupakoinnin laita.

    Kvarkkipiispa, perjantai 19.12.2008 klo 07:49
  9. Mutta entäs passiviset lakustajat, eli samassa tilassa lakupiippujen syöjien kanssa oleskelevat?!!!11!
    Dear god, would someone think of the children!

    ...paska maa. Onneksi muutan pois kohta.

    Alceste, perjantai 19.12.2008 klo 10:21
  10. Kerrankin Amilta tukeva kannanotto eikä ainaista "en nyt osaa sanoa asiaan juuta enkä jaata mutta..." -tyyppistä jahkailua. Ja satunpa vielä olemaan harvinaisen samaa mieltä kirjoituksen (ja kommenttien) kanssa.

    Hienoa! Lisää tällaisia blogikirjoituksia!

    Kyynikko, perjantai 19.12.2008 klo 10:23
  11. joo hyvä kirjoitus mutta kirjoittaja on aaro amppari eikä ami amppari. ois oikeesti hauskaa jos isältä takavarikoitaisiin nuuskat ja pojalta lakupiiput!

    tepa, perjantai 19.12.2008 klo 10:47
  12. Kaupassa kun näen tulitikkuja ja sytkäreitä tulee iskä mieleen kun se poltti piippua.Ne on kiellettävä heti.Rupean kohta polttamaan ja syömään lakupiippuja.

    sytkäri, perjantai 19.12.2008 klo 10:56
  13. Alceste, perjantai 19.12.2008, klo 10:21

    Mutta entäs passiviset lakustajat, eli samassa tilassa lakupiippujen syöjien kanssa oleskelevat?!!!11!
    Dear god, would someone think of the children!

    ...paska maa. Onneksi muutan pois kohta.





    Hehehehe! totta, ei kait tuon älyttömämpää! Mutta kyllä tosiaan lapsilta pitää nyt sitten kieltää lelupyssyt &vesipyssyt tms. ties miten huonosti käy...Puhumattakaan pleikkareista & xkbokseista! Niissähän sitä vasta väkivaltaa ja lakupiippu-asennetta viljelläänkin!

    Ei stana. Pitäisi välillä perustaa joku työryhmä joka kerrankin kietäisi kukkahattutäteiltä jotakin!, vaikka kukkahatut!

    stereo, perjantai 19.12.2008 klo 12:15
  14. Kukin lähestyy maailmaa omalta kantiltaan ja omalla tavallaan. Minä ja Aaro teemme sen usein melko eri tavoin, myös Amppareiden blogissa. Aaron tavalla on näemmä ystävänsä ja eiköhän joku minunkin tavastani enempi pohdiskella asioita myös pidä. Kaikkia ei voi ikinä miellyttää, eikä oikeastaan mistään muusta olekaan järkeä kiistellä kuin makuasioista.

    Vaikka kyllä minustakin lakupiippujen kieltäminen on tolkutonta toimintaa. Se tosin tässä mietinnössä oli vain yksi pieni asia ja minusta siinä huomattavasti ongelmallisempiakin kohtia.

    Ami Amppari, perjantai 19.12.2008 klo 15:06
  15. tottaan se on että nykypäivänä näkee niin valtavasti näitä "uusavuttomia" tolloja, että pakohan niitä on vähän avtitaa johonki suuntaan, kun eivät itse päätään käytä.. harmi vain että viattomat "järki-vielä-tallella" ihmiset joutuvat heistä kärsimään..

    hamitsu, lauantai 20.12.2008 klo 16:56
  16. Ns "holhousyhteiskunta" Nykyinen isoveli valvoo systeemi on ihan täysin sanonko julkisesti mitä olen siitä mieltä, en taida. Kukkahattu hössöttäjillä olisi tekemistä lastensuojelun määrärahojen lisäämisessä, tuo lakupiippujuttu menee ihan täysin idiotismin puolelle. Lasten parhaaksi, jos yhteiskunnassa halutaan toteuttaa politiikkaa, niin perusturva täytyy silloin toimia moitteettomasti, lisää rahaa terveydenhuollolle. Yhteiskunnan holhoaminen menee liian pitkälle, olemme kokoajan ison valvontakoneiston pelinappuloita, meistä tehdään rahaa. Nyky yhteiskunnassa hintojen nousu johtuu EU:hun liittymisestä, josta nyt maksamme hintaa laman muodossa. On naurettavaa että tällaiseen pelleilyyn lähtee yhteiskunta mukaan, kun asiat on todellisuudessa paljon huonommalla tolalla, ihmisillä ei ole asuntoa ja asuvat kadulla. Leipäjonot kasvavat, mutta media tuskin tällaisesta on kiinnostunut uljaassa orwell valtiossa, kun on paljon herkullisempia julkkisjuoruja ja Johanna Tukiaisia.

    Erno Keskinen, sunnuntai 21.12.2008 klo 06:09
  17. Nyt laman tullessa kukkahattutädit ja holhoamiseen uskovat saavat yhä enemmän aihetta tehdä "viisaita" ehdotuksiaan, kun koko yhteiskunnalla tulee menemään huonosti. Huonolla tuurilla se saa vielä kannatusta ja sitten alamäki tulee vain kiihtymään.

    Laman lapsi, sunnuntai 21.12.2008 klo 10:54
  18. Miten tälläisiä ihmisiä pääsee päättämään kansalaisten asioista?
    Missä sinä silloin olit, kun eduskuntaan, meitä edustamaan valittiin ihmisiä? Vai äänestitkö vain jossain toisissa, "tärkeimmissä" vaaleissa, kuten Big Brother tai Idols?

    Vakka kantensa valitsee, maanantai 22.12.2008 klo 06:52
  19. Kuka sinulle on kertonut, että tupakkatyöryhmä koostuisi kansanedustajista?? Millä tavalla yksi työryhmän jäsenistä Päivittäistavarakaupra ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine liittyy eduskuntavaaleihin?
    http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2008/12/tupakkatyoryhma_luovuttaa_loppuraporttinsa_437291.html

    Eiköhän kokoonpano ole jotain muuta, kuin kansanedustajat......

    Ettan, maanantai 22.12.2008 klo 09:56
  20. Tosiaan, kuten Ami sanoi, lähestymme hänen kanssaan maailmaa melko eri tavoin. Ja hyvä niin. Tylsä ja ikävä paikka tästä maailmasta tulisi, mikäli kaikki ajattelisivat samalla tavalla. : ) Tästä seuraavasta olen kyllä samaa mieltä Amin kanssa:

    "Kaikkia ei voi ikinä miellyttää, eikä oikeastaan mistään muusta olekaan järkeä kiistellä kuin makuasioista."

    Aaro Amppari, maanantai 22.12.2008 klo 11:46
  21. "Ettan, maanantai 22.12.2008, klo 9:56
    Kuka sinulle on kertonut, että tupakkatyöryhmä koostuisi kansanedustajista?? Millä tavalla yksi työryhmän jäsenistä Päivittäistavarakaupra ry:n toimitusjohtaja Osmo Laine liittyy eduskuntavaaleihin?
    http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2008/12/tupakkatyoryhma_luovuttaa_loppuraporttinsa_437291.html
    Eiköhän kokoonpano ole jotain muuta, kuin kansanedustajat.."

    Eikös joku kuitenkin ole tuon työryhmän nimennyt?
    Tuskinpa tuohon työryhmään, esimerkiksi sitä nuuskaa käyttäviä henkilöitä mahtuu! Muutenhan tulos saattaisi olla jopa jotenkin järkevä!
    Kenellekkäs tuon työryhmän tulokset sitten menevät ja kuka niistä, sen työryhmän tulosten perusteella mahdollisesti tehtävistä lakiehdotuksista siiten äänestää, jos ei se eduskunta ja siellä istuvat kansanedustajat?

    Valomerkki!, maanantai 22.12.2008 klo 22:31
  22. Lakupiiput piiloon, tullinuuskija näkyvissä!

    Smuggler, lauantai 27.12.2008 klo 06:33
  23. voi jeesus mtiä aasinsiltojen vetämistä... voisit valomerkki tutkia päätöksentekoa ja tuota koko prosessia... ja sitten et tuollaisia kirjoittaisi ollenkaan...

    Ettan, lauantai 27.12.2008 klo 20:52