UutisetSääNetti-TVTV-opasKarttaSoMeHakuPalaute
Blogiarkiston etusivulle

Maahanmuuttajanaisille voidaan varata oma uimahallivuoro

Aaro Amppari, keskiviikko 17.6.2009 klo 13:17

Mielestäni sanonta 'Maassa maan tavalla tai maasta pois' on hyvä ja toimii. Ainakin omalla kohdallani pidän sitä erinomaisena niiden kymmenien maiden perusteella, joissa olen joko vieraillut tai asunut. Meillä Suomessa asia on nähtävästi toisin.

Apulaisoikeusasiamies Jukka Lindstedt on linjannut, ettei syrjintäkielto estä varaamasta maahanmuuttajanaisille omia uimahallivuoroja. Perusteluna on, että tosiasiallista yhdenvertaisuutta voidaan edistää positiivisin erityistoimin, kun erityiskohtelulla on hyväksyttävä tarkoitusperä, ja se on oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään.

A simple man has a simple question: Miten maahanmuuttajien kotoutumista edistetään tämän tapaisilla ratkaisuilla? Itse olen ollut siinä uskossa, että kontaktit ja kommunikointi juuri valtaväestön kanssa ovat niitä asioita, millä luodaan siteitä uuteen kulttuuriin. Näin voidaan ymmärtää uuden maan tapoja ja ominaispiirteitä sekä sitä kautta edistetään kotoutumista. Vapaa-ajalla tämä vielä olisi vapaa-ehtoista (ja sitä kautta luonnollisempaa), eikä sidoksissa työpaikkaan (ja siihen, että henkilöt nyt sattuvat työskentelemään yhdessä).

Mielestäni apulaisoikeusasiamies Jukka Lindstedtin päätös on virheellinen ja se tukee vääriä asioita maahanmuuton suhteen - maahanmuuttajista tehdä yhä enemmän erityisryhmä, vaikka tavoite pitäisi olla juuri päinvastainen (normaali osa suomalaista yhteiskuntaa). Jännä nähdä, mikä on seuraava askel – mitä ja mihin asiaan liittyen tehdään seuraavia (perusteettomia) erityisjärjestelyitä? Sen sijaan, että ajattelisimme omilla aivoillamme, niin on nähtävästi helpompaa toistaa niitä virheitä, mitä vaikkapa Ranska sekä myös Ruotsi ovat maahanmuuton suhteen tehneet. No, elämä on laiffia.

Maahanmuuttajanaisille voidaan varata oma uimahallivuoro

Tästä huolimatta hyvät jussit kaikille!

Surrurrur taas ensi kertaan.

Jaa: Facebook | Twitter

Kommentit: 38 kpl

  1. Tämä on katsos nyt sitä hyväksyttävää ns positiivista rasismia. Jolla päättäjät luulevat parantavansa maahamuuttajien asemaa vaikka itseasiassa tämän kaltaiset toimet vain lisäävät negatiivisia asenteita. Tahtoisimpa nähdä sen p***amyrskyn joka nousisi kun johonkin uimahalliin varattaisiin vuoro vain valkoisille heteromiehille.

    Häive, keskiviikko 17.6.2009 klo 14:08
  2. Jos päämääränä on eristäytyä Suomalaisesta yhteiskunnasta,niin tämänkaltaiset päätökset sen tekevät.Vaikka tätä asiaa pyörittelisi mietenpäin tahansa ja olisi kuinka suvaitsevainen tahansa,niin ei tätä tavallinen Matti Meikäläinen ihan oikeasti ymmärrä.

    Mikä on päämäärä, keskiviikko 17.6.2009 klo 15:23
  3. Niin suomalainen tasa-arvoisuuhan koskettaa kaikkea muita, paitsi syntypäräistä, valkoihoista Suomalaista. Ennen sanottiin että on lotto voitto syntyä suomeen, no nykyään se on muodossa. Täydessä lotto lapussa oli kaksi oikein.

    Syvällä hiekassa, keskiviikko 17.6.2009 klo 18:46
  4. Eivät asenteet niin muutu, että sanotaan muille että olkaa maassa maan tavalla tai maasta pois.

    Jos musliminaisilla ei ole omaa vuoroa, he eivät ui ollenkaan. Ja tuhansien järvien maassa uimataito on kansalaistaito.

    Eivät suomalaisetkaan ulkomailla luovu omista tavoistaan. Jos suomalainen löytää ulkomailta saunan, niin hän lämmittää sen tulikuumaksi. Ei muualla niin tehdä. Mutta suomalainenhan on silloinkin omasta mielestään oikeassa.

    Planeettalainen, keskiviikko 17.6.2009 klo 19:18
  5. Eivät suomalaisetkaan ulkomailla luovu omista tavoistaan. Jos suomalainen löytää ulkomailta saunan, niin hän lämmittää sen tulikuumaksi. Ei muualla niin tehdä. Mutta suomalainenhan on silloinkin omasta mielestään oikeassa.

    Miksiköhän esim.BBC:n naistoimittajilla on tietyissä Lähi-Idän maissa huivi päässä,kun tekevät juttua kyseissä maassa.Olisivatkohan he maassa maan tavalla,vaikka eivät olekkaan muslimeja.Pistää miettimään.

    Hmmm, keskiviikko 17.6.2009 klo 19:25
  6. Tuohan on silkkaa rasismia, suomalaisia kohtaan. Eikö meillä ole oikeutta mennä uimaan samalla uintivuorolla ulkomailta Suomeen muuttaneiden kanssa.
    Odotellaan tässä nyt vaikka, että kela järjestää luukuilleen kello 10-14 vain muslimiehille tarkoitetut tukihakemuspäivät. Suomalaisilla on sitten aikaa hoitaa asiansa perjantaina 15:15 - 15:17 välisenä aikana.
    Kyllä meillä on rasistisia johtajia. Täytyy kuitenkin muistaa, että nämä suomalaisia rasistisesti kohtelevat poliitikot olemme valinneet sinne itse.

    Ja taas, keskiviikko 17.6.2009 klo 19:41
  7. Kyllä eläminen on vaikeaa tässä maassa.

    "Musliminaiset, tervetuloa uimaan minun puolestani, mutta täällä ei ole tapana varata kenellekään omia uimahallivuoroja, niin joudutte ikävä kyllä tulemaan kaikkien kanssa yhdessä. En halua loukata uskontoanne, arvostan ja kunnioitan sitä, mutta näin nyt vain Suomessa on tapana tehdä. Toivon että ymmärrätte"

    Tämän viestin kun saisi kaikille perille, niin ehkä elämä olisi helpompaa. Kyse on kuitenkin ihmisistä herranjestas.

    Xerxes, keskiviikko 17.6.2009 klo 21:59
  8. Kommetoiden tuohon Suomalaisten käytökseen ulkomailla, että Suomalaiset tekisivät mitä haluaisivat esim. saunassa, ei pidä paikkaansa. Kysyimme aikoinaan Turkissa, että onko mahdollisuutta heittää yleisessä saunassa (niiden höyryhuoneessa) löylyä. Meidät heitettiin ulos ilman selityksiä paikasta.
    Olisiko tässä vaiheessa pitänyt ottaa yhteyttä suomen lähetystöön ja vaatia heitä painostamaan, että Suomalaisilla täytyy olla oikeus tiettyyn aikaan tiettyyn saunavuoroon ja silloin Turkkilaisilla ei ole sinne asiaa?

    Ja taas, torstai 18.6.2009 klo 10:54
  9. Kysyimme aikoinaan Turkissa, että onko mahdollisuutta heittää yleisessä saunassa (niiden höyryhuoneessa) löylyä. Meidät heitettiin ulos ilman selityksiä paikasta.

    Missä tahansa muualla maailmassa ,tämä maassa maan tavalla toimii,paitsi Suomessa.Täällä ollaan paranoian ja vainoharhan valloissa ja pelätään viimeiseen asti,että ei nyt vain loukkattaisi mitään vähemmistöä.Mutta unohdetaan se,että tässä loukataan kaikkia suomalaisia.Sehän ei päättäjiä kiinnosta jos suomalainen loukkaantuu,koska meistä saa sanoa ja meille saa tehdä mitä tahansa.

    Hmmm, torstai 18.6.2009 klo 11:45
  10. En tiedä onko tämä rasistinen kommentti vai ei,mutta joku kirjoitti jossain,että ihan kuin jumalat olisivat tulleet Suomeen,kun kohtelu on senmukaista.

    Hmmm, torstai 18.6.2009 klo 12:19
  11. Meille nauretaan maailmalla, koska tama miellyttaminen ja lillukanvarsiin tarttuminen on mennyt overiksi.

    ROFL, torstai 18.6.2009 klo 12:22
  12. Tämä "Maassa maan tavalla" on aivan älytön ohje. Kuka määrittelee, mikä on maan tapa? Määritteleekö sen Perussuomalaiset, Timo Soini vai kuka? Ei mitään yleistä maan tapaa olekaan.

    Eki, torstai 18.6.2009 klo 23:09
  13. Eri maiden kulttuurit sisältävät runsaasti sellaisia toimintamalleja ja toimintatapoja, mitkä ovat ominaisia vain kyseiselle maalle. Näistä malleista ja tavoista muodostuvat "maan tavat", mitkä esiintyvät ja ovat nähtävissä sosiaalisessa kanssakäymisessä kaikkialla, kuten kotona, kouluissa, työpaikoilla, harrastuksissa, kaupassa, baarissa jne. "Maan tavat" ovat sidoksissa maan kulttuuriin ja historiaan ja ovat osa identiteettiä ja myös oikeus- ja moraalikäsityksiä. "Maan tavat" myös kehittyvät ja muuttuvat vuosikymmenten ja vuosisatojen aikana, joten viime vuosisadan alun "maan tavat" poikkeavat vuoden 2009 "maan tavoista", kuten ne tulevat poikkeamaan myös sadan vuoden kuluttua.

    Kun verrataan vierekkäisiä paikkakuntia eri valtioiden rajojen läheisyydessä, niin on nähtävissä, että "maan tavat" voivat erota huomattavasti toisistaan, vaikka fyysinen välimatka olisi alle sata kilometriä. Yleisiä "maan tapoja" on olemassa ja ne nousevat helposti esiin esimerkiksi poliittisissa, uskonnollisissa, rahaa ja fyysistä kosketusta koskevissa kysymyksissä.

    Juhannusjuoppo, perjantai 19.6.2009 klo 01:58
  14. Poika oli rippileirillä,samaan aikaan oli myös iranilaisia maahanmuuttajia virkistäytymisleirillä samassa paikassa.Iranilaisten luo oli kielletty suomalaisia nuoria menemästä,mutta Iranilaiset saivat kyllä vapaasti käyskennellä ns.Suomalaisten alueella.Ruokailut oli heille järjestetty eri aikaan vaikka tilaa olisi ollut vaikka kuinka paljon.Ja tämä tapahtui seurakunnan kesäleirillä Kouvolassa.Sitä paitsi iranilaisten röyhkeä ja ylimielinen käytös suomalaisia kohtaan oli kyllä selvästi näkyvissä.Saunavuorot oli eri aikaan jne.Lisäksi kun suomalaisilla alkoi kahvitilaisuus niin iranilaiset vai jatkoivat ruokailuaan muista välittämättä,eivätkä olleet moksiskaan vaikka tila oli varattu rippi vanhemmille.Että sellaista.

    Vieraana rippileirillä, perjantai 19.6.2009 klo 12:33
  15. Suomessa käyttäytymistä säätelee Suomen laki. Tämän me kaikki varmasti tunnustamme ja hyväksymme yksimielisesti.

    Nyt kun apulaisoikeusasiamies on linjannut lain mukaisen toimintatavan, niin pulinat pois. Maan tapa on yhtä kuin Suomen laki. Mitään muita maan tapoja, kuin lakia, ei Suomessa voida edellyttää noudatettavan.

    perusjuntti, perjantai 19.6.2009 klo 13:25
  16. * tarvi tulla kurdien tänne viemään mun kallista uimaaikaa, menis takas sinne aavikolle uimaan hiekkaan * * *


    - Raikka

    Raikka, perjantai 19.6.2009 klo 13:38
  17. Nimimerkin 'Raikka' kommenttia on muokattu.

    Amppareiden blogi ei ole oikea paikka räävittömälle kielenkäytölle. Se on sanottu ohjeissa/säännöissä. Seuraava tähän juttuun liittyvä epäasiallinen kommentti poistetaan suoraan.

    Onni | Ylläpito, perjantai 19.6.2009 klo 13:49
  18. Yleisesti ottaen suomalaiset valkonaamat ovat niitä, jotka hurjimmin näkevät rasismia kaikkialla ja siitä muita ojentavat. Ulkomaalaiset ystäväni ovat ihan samalla tavalla heittäneet välillä rajuakin, mutta silti ystävällismielistä läppää kieli poskella suomalaisista, kuin suomalaiset heistä. Ainoat jotka siitä ovat hermostuneet, ovat olleet juttua sivusta kuunnelleet suomalaiset. Naurettavaa porukkaa.

    Maassa maan tavalla, paitsi Suomessa. Tämä tuntuisi olevan kasvavan vähemmistön (en tarkoita tällä siis mitään rotua yms.) mielestä ainoa oikea tapa edetä asiassa. Jos jossain maassa ei saa munasillaan mennä paikalliseen "saunaan" niin sitten en mene.

    Omista tavoista tai uskonnosta voi varmaankin lipsua muualla ollessa jos se syvästi loukkaa kohdemaan asukkeja tai heidän lainsäädäntöään, tai sitten pysytellä kotona. Niin itse tekisin.

    Blackheart, perjantai 19.6.2009 klo 18:16
  19. Tällaisilla tempauksilla perussuomalaisten kannatus varmasti nousee. Kyllä pistää vihaksi jos näin seataan ihmisten elämää muslimien takia.

    leit, perjantai 19.6.2009 klo 21:10
  20. Kertakaikkiaan järkyttävää. Suomalainen joutuu syrjityksi omassa maassaan jonka on itse rakentanut. Miten se on mahdollista? Siten että hän alkaa itse syrjimään itseään. Muita ei saa syrjiä, mutta itseään saa - tässä on jotain mätää!

    Järkyttävää, perjantai 19.6.2009 klo 23:10
  21. Mikä se suomalaisissa naisissa on vialla, kun maahanmuuttajanaiset tarvitsevat oman uintivuoron, eikä kotimainen nainen mahdu samaan altaaseen?

    ykshölmölisää, lauantai 20.6.2009 klo 22:58
  22. on jo aika nousta barrikaadeille tässä ja monissa muissa asioissa myös! tää juttu on ihan naurettavaa, että ruvetaan säätämään omia uimahallivuoroja jollekin tietylle porukalle. ruotsi laittaa rajoja tiukemmalle sosiaalisen maahanmuuton kohdalla vasta nyt kun kakat on jo housussa, mutta meidän pitäisi tehdä se jo ENNEN kuin myyrä alkaa ees kuikistelemaan!!

    mielenosoittaja, sunnuntai 21.6.2009 klo 04:04
  23. Rasisti on ressukka.

    jakke, sunnuntai 21.6.2009 klo 12:00
  24. Maassa maan tavalla?

    Ihan turhaa lässytystä, sinäkö sen määrittelet miten täällä ollaan? Vai onko se sitten Perussuomalaisten puoluekokous? Ainoa maan tapa on Suomen laki! Kaikki muut ovat vain sinun omia henk. kohtaisia mielipiteitä.

    Maahanmuuttajille/pakolaisille on silti kerrottava, minkälainen käytös on yleisesti suvaittavaa Suomessa. Olen sitä mieltä, että maahanmuuttajanaisille ei pidä varata ainakaan kunnan uimahallista omia vuoroja, jos kerran muutkaan eivät saa sitä tehdä. Uintia suosittelen kaikille, kiva harrastus nääs :)

    Xerxes, sunnuntai 21.6.2009 klo 18:58
  25. On naiivia, sinisilmäistä ja typerää väittää, että maan ainoa tapa on laki. Taidampa kopioida tähän sen, mikä kirjoitin aiemmin.

    Eri maiden kulttuurit sisältävät runsaasti sellaisia toimintamalleja ja toimintatapoja, mitkä ovat ominaisia vain kyseiselle maalle. Näistä malleista ja tavoista muodostuvat "maan tavat", mitkä esiintyvät ja ovat nähtävissä sosiaalisessa kanssakäymisessä kaikkialla, kuten kotona, kouluissa, työpaikoilla, harrastuksissa, kaupassa, baarissa jne. "Maan tavat" ovat sidoksissa maan kulttuuriin ja historiaan ja ovat osa identiteettiä ja myös oikeus- ja moraalikäsityksiä. "Maan tavat" myös kehittyvät ja muuttuvat vuosikymmenten ja vuosisatojen aikana, joten viime vuosisadan alun "maan tavat" poikkeavat vuoden 2009 "maan tavoista", kuten ne tulevat poikkeamaan myös sadan vuoden kuluttua.

    Kun verrataan vierekkäisiä paikkakuntia eri valtioiden rajojen läheisyydessä, niin on nähtävissä, että "maan tavat" voivat erota huomattavasti toisistaan, vaikka fyysinen välimatka olisi alle sata kilometriä. Yleisiä "maan tapoja" on olemassa ja ne nousevat helposti esiin esimerkiksi poliittisissa, uskonnollisissa, rahaa ja fyysistä kosketusta koskevissa kysymyksissä.

    Juhannusjuoppo, sunnuntai 21.6.2009 klo 21:15
  26. Arvoisa Juhannusjuoppo.

    Meillä ei ole aikaisemmin jouduttu miettimään, kuinka muslimien omiin uintivuoroihin tulisi suhtautua. Ei tähän ole olemassa mitään "maan tapaa". Näin ollen asia on viety apulasioikeusasiamiehen päätettäväksi.

    Tuo paikkakuntavertaus vähän ontuu. Sinunhan täytyisi verrata kahta saman maan sisällä olevaa paikkakuntaa. Silloin huomaisit aivan samanlaisia eroja. Esim. toisella paikkakunnalla suvaitaan erilaisuutta, ja toisella taas ei.

    perusjuntti, sunnuntai 21.6.2009 klo 21:45
  27. Tietenkin minun täytyy verrata kahta ERI maissa olevaa paikkakuntaa, kun haluan tutkia eri maiden tapoja.

    Oletko asunut tai vieraillut rajapaikkakunnilla ensin Suomen puolella ja sitten tehnyt saman Ruotsissa, Norjassa tai Venäjällä ja huomannut, miten maiden tavat eroavat toisistaan, vaikka fyysinen välimatka olisi alle sata kilometriä?

    Juhannusjuoppo, sunnuntai 21.6.2009 klo 21:59
  28. Miksi vertaat kahden eri maan tapoja? Eikö nyt ole kysymys Suomesta, ja sen sisällä vallitsevista kulttuureista?

    Tottakai kahden maan välillä nuo erot ovat vielä suuremmat, siinä yhdyn näkemykseesi. Yhtä kaikki. Ei tarvita maiden rajaa erottamaan erilaisia maan tapoja. Kyllä niitä erilaisia maan tapoja löytyy täältä Suomestakin vaikka millä mitalla. Kysymys onkin siitä kenen tapoja suvaitaan, ja kenen ei.

    perusjuntti, sunnuntai 21.6.2009 klo 22:15
  29. Minusta tässä asiassa alleviivataan sitä, että ollaan maassa maan tavalla, ts. jos suomalaiset lapset, naiset tai miehet eivät saa varata itselleen täysin omia uimavuoroja, niin miksi musliminaiset saavat. Tämä lienee sama kaikkialla Suomessa (että kunnallista uimahallia ei voi varata esim. vain 18-34-vuotiaille homoseksuaalinaisille)?

    Olen tottakai samaa mieltä siitä, että erilaisia tapoja löytyy täältä Suomestakin paljon, mutta siitä huolimatta meillä on myös yhteisiä asioita, jotka liittyvät esim. poliittisiin, uskonnollisiin, rahaan ja fyysiseen kosketukseen, mutta jotka voivat erota erittäin paljon naapurimaan läheisellä paikkakunnalla.

    Juhannusjuoppo, sunnuntai 21.6.2009 klo 22:31
  30. Tutustu apulaisoikeusasiamiehen päätöksen perusteluihin. Siellä ne perusteet on selkeästi.

    Positiivisen syrjinnän perustarkoitus on taata huonommassa asemassa olevalle edes hiukan tasavertaisempi asema.

    Toivottavasti et kehtaa väittää syntyperäisten suomalaisten olevan huonommassa asemassa kuin maahnamuuttajat, ja varsinkin muslimitaustaiset keskimäärin. Jos kahden tunnin uinnista viikossa nousee tällainen poru, niin voin vain kuvitella minkälaista elämä muuten on tässä maassa. Suomalaisilla niitä uintivuoroja nyt on kuitenkin hiukan enemmän.

    perusjuntti, sunnuntai 21.6.2009 klo 23:23
  31. Joo no syrjitäänhän jo pelkästään suomenkielisia pakkoruotsituksella ja jos ei ruotsia osaa, niin joihinkin tehtäviin ei pääse. Niin mitäpä muuta voisitte odottaa tällaiselta maalta?

    syrjitään muutenkin, maanantai 22.6.2009 klo 10:20
  32. Positiivisen syrjinnän perustarkoitus on taata huonommassa asemassa olevalle edes hiukan tasavertaisempi asema.

    Eli tässä tapauksessa Suomen huono - osaiset työttömät ovat oikeutettuja positiivisen syrjinnän käyttöön.
    Työttömille omat uintivuorot.
    Tätähän voi soveltaa vaikka mihin ja vedota lakiin =), Vau!
    Vai väitättekö, että työttömät ovat paremmassa asemassa kuin työssä olevat?

    Ja taas, tiistai 23.6.2009 klo 17:15
  33. Mikä työtöntä estää tällä hetkellä käydä uimassa? Tarkoitatko työtöntä muslimia?

    Sekoitat nyt yleisen huono-osaisuuden yleensä, ja toisaalta eriarvoisuuden tässä kyseisessä asiassa.

    hyvä meininki, tiistai 23.6.2009 klo 18:39
  34. Tossa varmaan tarkoitetaan sellaisia uintivuoroja, jotka on tarkotettu VAIN työttömille, eikä kellekään muille. :) eihän muslimeillekaan mitään muuta estettä oo mennä uimaan kuin he itse.

    '-', tiistai 23.6.2009 klo 21:13
  35. Voiskohan apulaisoikeusasiamies syrjiä mua positiivisesti ja laittaa mun tilille vähän fyrkkaa,kun rupee kesälomarahat olemaan finaalissa.

    Mäkin kun muut, keskiviikko 24.6.2009 klo 16:18
  36. ahahaahhahahaha! ruottissa suapi uija naiset tissit paljaana ja suomessa pitää olla muslimiemännille oma uimavuoro. voe hyväne aeka tätä mualiman mennoo! kultainen keskitie on tainnu unehtua molemmilla puolin rajjoo.

    konta pylykkerö, perjantai 26.6.2009 klo 19:03
  37. Viimeisin kommentti (nimimerkiltä 'voi ny jo vittu') poistettiin perjantaina 19.6.2009, klo 13:49 kirjoittamani kommentin mukaisesti:

    "Amppareiden blogi ei ole oikea paikka räävittömälle kielenkäytölle. Se on sanottu ohjeissa/säännöissä. Seuraava tähän juttuun liittyvä epäasiallinen kommentti poistetaan suoraan."

    Onni | Ylläpito, keskiviikko 1.7.2009 klo 12:34
  38. Eivät muslimit uimavuoroineen ole missään erityisessä erityisasemassa. Sitä voisi verrata mustalaisten oikeuteen valita kunnan tarjoamista asunnoista sellainen, joka ei riko heidän kulttuurisäännöksiään esim. siitä että nuorempi ei voi asua vanhemman henkilön yläpuolella.

    Muslimivuoroilla uijia minun käy silti hieman kateeksi, koska haluaisin itse uimahalliin sellaiset vuorot, että kenenkään ei tarvitsisi olla alasti toisten silmien alla uskontokunnsta riippumatta. Mielestäni se on perverssiä ja siksi käynkin uimassa vain järvessä, sinne ei tarvitse mennä alastomien ihmisten kautta.

    Kaaleillakin omat lait, keskiviikko 1.7.2009 klo 20:53