UutisetSääNetti-TVTV-opasKarttaSoMeHakuPalaute
Blogiarkiston etusivulle

Woohoo!! Look at that blubber fly!

Aaro Amppari, keskiviikko 21.11.2007 klo 13:58

Juuri valmistunut kansallinen FINRISKI 2007 –terveystutkimus kertoo karua kieltä - normaalipainoisia suomalaisnaisia on enää 48% ja miehiä vaivaiset 33%. D’oh!!! Lihavia yksilöitä on molemmista jo noin parikymmentä prosenttia (painoindeksi yli 30). Auta armias, mikä ihratynnyrikansa me olemme. : /

Toisaalta, ei tämä mikään ihme ole. Ruumiillinen työ on kadonnut lähes kokonaan, lapsia ja nuoria ei juurikaan pihaleikeissä ja –peleissä näy, pika-, valmis- sekä einesruokaa ladotaan naamaan sillä vauhdilla, että läskeimmillä ihan hiki valuu (olen nähnyt), jne., jne. Videopeleihin, telkkarin katsomiseen ja juhlimiseen aikaa kyllä riittää, omasta kehosta huolehtimiseen taas ei.

Kysymys kuuluukin, kuka maksaa kaikki viulut? Lääkäri-tuttavani on jo pitkään puhunut, että lihavuudesta aiheutuvat terveydenhuollon kustannukset tulevat kasvamaan huimalla vauhdilla seuraavien vuosikymmenten aikana. Olen vankasti sitä mieltä, että maksakoon itse ongelmien aiheuttajat omat kulunsa (eikä kaikki veronmaksajat). Lakeja siis pitäisi muuttaa sellaisiksi, että esimerkiksi lihavuudesta, tupakoinnista ja alkoholista aiheutuneiden sairauksien hoito olisi maksettava itse. Saisi jokainen maata, kuten on pedannut.

Suomi on läskien maa - vain kolmasosa miehistä normaalipainoisia

Surrurrur taas ensi kertaan.

Jaa: Facebook | Twitter

Kommentit: 30 kpl

  1. Kukapa sen päättää, mikä sairaus on itse aiheutettu ja mikä ei? Mites urheiluvammojen hoito? Entäs liikenteessä loukkaantuneet? Laitetaanko kahvinjuojat mustalle listalle? Entäs työperäiset sairaudet, jokainenhan voi valita ammattinsa...

    lars laardi, keskiviikko 21.11.2007 klo 14:53
  2. Paremminkin niin, että siinä missä alkoholi- ja tupakkaveroa kiristetään, myös ruoka-aineiden verotusta tulisi muuttaa niin, että mitä epäterveellisempää, sen korkeampi vero. Tästä olisi hyötynä mm. a) enemmän varoja "elintasosairauksien" hoitoon ja b) enemmän vähäkalorisia vaihtoehtoja.

    Tähän voisi kuitenkin lisätä toteamuksen, joka jossain mainittiin, että sitä mukaa kun kaikenmaailman light-tuotteet ovat lisääntyneet, myös lihavuus on lisääntynyt. Eli kevyttä syödäänkin sitten vastaavasti enemmän.

    Klemmari, keskiviikko 21.11.2007 klo 14:59
  3. Pakko lisätä vielä se, että ihmiset kuolevat jokatapauksessa johonkin, ja nykyisen lääketieteen mielestä niin ei saa tapahtua. Eli jos rahoilla ei hoideta elintasosairauksia, niin sitten jotakin muuta.

    lars laardi, keskiviikko 21.11.2007 klo 15:12
  4. Mielestäni on täysin älytöntä, että sellaisten henkilöiden, joilla on:

    - tervaa, karstaa ja vaikka sun mitä myrkkyjä keuhkot täynnä
    - maksa pilattu viinalla
    - verisuonet tukossa ja verenpaine katossa liikalihavuuden takia

    sairauskulut menevät veronmaksajien maksettavaksi.

    Uskon, että nykytiedon, -tekniikan ja tutkimuksen avulla olisi mahdollista luoda raja-arvoja, joiden mukaan asioita voitaisiin arvioida sekä luokitella. Ymmärtääkseni esimerkiksi juuri tupakointi, ryyppääminen ja liikalihavuus jättävät kehoon jälkensä.

    Eihän tämä helppo aihe ole, se on selvää.

    Aaro Amppari, keskiviikko 21.11.2007 klo 17:58
  5. Kyllähän tuo aika kummalliseksi menisi, jos toimittaisiin Aaron neuvojen mukaan. Kuka olisi se auktoriteetti, joka tekisi päätökset tyyliin: "Sinut hoidetaan, mutta tuon toisen taas annetaan kuolla kun on niin läski"? En usko, että monikaan lääkäri ottaisi tuota päätösvaltaa itselleen. Eikä sitä pysty oikeasti suoraan osoittamaan, että esimerkiksi juuri tämä syöpä johtuu vaikkapa tupakasta. Esimerkiksi sukulaismies kuoli keuhkosyöpään, eikä ollut koskaan tupakoinut.

    Eihän nimittäin kellään ole oikeasti varaa maksaa todellisia kuluja jostakin sydämen ohitusleikkauksesta tai syöpähoidoista.

    Olen lars laardin kanssa samaa mieltä siitä, että kyllä tuohon listaan pitäisi sitten lisätä ilman muuta urheiluvammatkin. Kyllä ne aika tavalla itseaiheutettuja ovat.

    En haluaisi elää yhteiskunnassa, joka ei ole valmis palvelemaan meitä kansalaisiaan samanveroisena toiset puutteineen, ja toiset täydellisine elämäntapoineen. Oletko Sinä Aaro noita jälkimmäisiä?

    Masse, keskiviikko 21.11.2007 klo 18:31
  6. Ei toki aukottomasti mitään tauteja pystytä osoittamaan, se on selvää. Kuitenkin, mielestäni esimerkiksi prosentuaaliset maksuluokat toimisivat hyvin. Vakavan sairauden puhjetessa kaiken maailman kokeita tehdään muutenkin paljon. Uskon, että niistä saisi tarpeeksi tarkkaa tietoa, onko ihminen esimerkiksi tupakoinut/ryypännyt/ahminut kolmattakymmentä vuotta vai ei. Sitä kautta maksuluokan määrittely olisi mahdollista.

    Kuluista - sydämen ohitusleikkausia ja syöpähoitoja tehdään paljon myös köyhemmissä/huonomman sosiaalijärjestelmän maissa, mitä Suomi on. Taso ei välttämättä ole samaa kuin meillä, varsinkin, jos ei ole laittaa sopivasti pätäkkää tiskiin. Siitä huolimatta niitä kuitenkin tehdään, joka päivä.

    Elämäntapani eivät suinkaan ole täydelliset - kaukana siitä. Olen silti valmis elämään yhteiskunnassa, joka ei palvele kansalaisiaan samanveroisina. Olen niin tehnytkin ja todennäköisesti myös tulevaisuudessa tulen tekemään niin.

    Aaro Amppari, keskiviikko 21.11.2007 klo 18:50
  7. Jos haluttaisiin että terveydenhuollosta pitäisi maksaa, jos on sen itse aiheuttanut, niin helpoin ja yksinkertaisin tapahan olisi laittaa kaikki terveydenhuolto maksulliseksi. Ei tarvitsisi keksiä byrokraattisia raja-arvoja. Helpompi olisi varmaan nimetä ne sairaudet joiden syntymiseen yksilöllä ei ole vaikutusvaltaa ja maksaa niiden hoito.

    Tietty se olisi hiukan epäreilua että terveydenhuolto olisi köyhimmiltä täysi mahdottomuus, mutta ehkä ihan kiva että kuolevat omia aikojaan pois? Ja millä voidaan varmistaa että jokainen on aidosti tietoinen omista teoistaan, kaikki ei ole niin koulutettuja/tietoisia kuin me tänne kirjottavat.

    Tältä pohjalta nykyinen meno on ihan hyvä kompromissi. Yritetään ohjata kansalaisten käyttäytymistä terveellisempään suuntaan ja taataan hoito kaikille tasa-arvoisesti. Lihavuushan esimerkiksi lähtisi laskuun kun verokohtelulla määriteltäisiin millaista ruokaa kansalaisten pitäisi syödä enemmän. Jos se kevytmakkara maksaisikin puolet vähemmän kuin täysrasvainen niin johan siinä rupeaisi tottumukset muuttumaan.

    HSB, keskiviikko 21.11.2007 klo 18:58
  8. Onpa Aaro lapsellinen. Taisivat kommentit tulla suoraan isukin tai äitsykin suusta? Kannattaisiko ylläpidon jättää viisastelu vähän vähemmälle? Tästä lähtien en seuraa sivustoanne.

    Kaiken kaikkiaan törkeää yleistämistä Aaron kommentit.

    Kalina, keskiviikko 21.11.2007 klo 19:14
  9. Jopas oli Aarolta kannanotto...
    Mitäs herra siihen sanoo, kun syövän ja perunan yhteys todistetaan? Kaikki jotka ovat eläissään perunaa syöneet, joutuvat maksamaan omat leikkauksensa?

    eppu h, keskiviikko 21.11.2007 klo 19:22
  10. Aaron ideologiassa on peränsä, mutta uskooko tuohon kukaan muuta kuin siihen asti kuin esim. joku läheinen ihminen olisi tuosta karsinoinnista kärsimässä?

    stereo, keskiviikko 21.11.2007 klo 20:16
  11. Kalina, miksi pidät minua lapsellisena? Kommentit ovat kyllä omiani - kehittyvissä maissa matkustelu ja asuminen ovat muokanneet näkemyksiäni erittäin paljon.

    Lisäksi, olen blogikirjoittaja. Ylläpito hoitaa omat tehtävänsä, minä omani (eli blogien kirjoittamisen). Silloin tällöin kyllä autan ylläpitoa välittämällä heidän viestejään. Lopuksi, on erittäin ikävä kuulla, että mielipiteitteni takia et enää seuraa Amppareita. Haluamatta suututtaa tai loukata, eikö se ole lapsellista..?

    eppu h, olen vahvasti sitä mieltä, että jokainen saisi maata, kuten on pedannut. Jos "pilkkani osuu omaan nilkkaani", niin silloin otan lusikan kauniisti käteeni ja alan lusikoimaan. Niin se on toiminut kohdallani aikaisemminkin.

    Otan mielelläni kantaa asioihin, mikäli se on mahdollista. Ei toki samaa mieltä tarvitse olla. Sehän elämässä loppujen lopuksi on hienointa! : ) Viimeiseksi haluan vielä siteerata Ami Ampparia (15.9.2007, klo 12:58):

    "Blogeissa on hienoa se, että ne antavat tilaisuuden ilmaista itseään, joka puolestaan pakottaa sekä sisällön tuottajat että vastaanottajat miettimään asioita. Kun asioita mietitään ja niistä keskustellaan, syntyy enemmän tietoa ja parempia ratkaisuja."

    Aaro Amppari, keskiviikko 21.11.2007 klo 20:33
  12. Olenko pahasti väärässä vai kuuluuko tuollainen "kaikille ansionsa mukaan" ajattelu aika vahvasti fasistiseen ideologiaan?

    Epäilemättä mainostuloja keräävän sivuston blogikirjoittajan hommaan kuuluu saada porukka hiiltymään. Pääasiahan on että sivuilla riittää kävijöitä. Ja minä hölmö provosoidun muiden mukana...

    Ja vielä keskustelusta, suon kaikille mielipiteensä ja joskus jopa möläisen ilmoille omani. Toivon vain että Aaron kanssa samoin ajattelevat eivät ikinä pääse tästä tästä asiasta päättämään.

    eppu h, keskiviikko 21.11.2007 klo 21:11
  13. Tämän keskustelun käynnistänyt uutinen kertoi suomalaisten lihovan edelleen vaikka syömme terveellisemmin kuin koskaan. Syitä on arvioni mukaan kaksi: liikunnan puute sekä täysikäisten liiallinen alkoholin juominen. Koska mahdamme myöntää sen ettei suomalaiset osaa juoda?

    Hallitus voisi myöskin julkisesti myöntää vastuunsa tapahtuneeseen. Silkan ahneuden vuoksi toteutettu alkoholiveron lasku nollasi hetkessä vuosikymmenten terveys- ja ravintovalistustyön hedelmät. Lihomisen lisäksi saatiin työväestön maksatkin huonoon kuntoon, ja lasku tulee perästä niinkuin aina.

    Loppupeleissä syy on siis hyvin pitkälti hallituksen täysin kädettömässä politiikassa verotuksen sekä terveydenhuollon rahoituksen suhteen. Miksi kukaan ei kysy mikä on syynä siihen että kansalaisten terveydellä leikitään näin vastuuttomasti? Ilmeisesti kansakuntana me kiltisti lusikoimme sen mikä tarjotaan, oli kyseessä sitten einesruoka tai hallituksen linjanvedot.

    Arden, keskiviikko 21.11.2007 klo 21:22
  14. Fasistiseen ideologiaan en ole tutustunut, paitsi hetki sitten, kun kävin lukemassa aiheesta Wikipediassa.

    Kirjoitan usein sellaisista aiheista, jotka saavat minut provosoitumaan. "Boonuksena" täältä usein saa vielä palautetta. Tähän voisi laittaa uudestaan tuon Ami Ampparin tekstin

    eppu h, hyvä, että toit mielipiteesi esiin. Näin asioiden pitää juuri mennäkin. Siitä ei hernettä kannata minun (tai kenen muunkaan) nenäänsä vetää. : )

    Aaro Amppari, keskiviikko 21.11.2007 klo 21:32
  15. Lisätäänpäs lisää löylyä, kun kerrankin keskustelua tuppaa syntymään ja vieläpä osittain hyvääkin sellaista. Hyvässä keskustelussa ei heti teilata toisten mielipiteitä lapsellisiksi, vaan esitellään osuvia vastaväitteitä ja perustellaan ne hyvin.

    Kenen mielestä on oikein, että terveydenhuoltoon varattujen rahojen ollessa kortilla menee niistäkin vähistä osa sellaiden ihmisten hoitoon, jotka ovat tieten tahtoen pilanneet terveytensä ketjupolttamalla tai ryyppäämällä tosiaankin maksansa pilalle? En usko että niin heikko koulutus on Suomessa ollut kenelläkään viimeisten vuosikymmenten aikana, etteikö kukin (lukuunottamatta synninpäästön saavia syyntakeettomassa tilassa olevia) olisi tiennyt mitä itselleen tekee.

    Yhteiskunnan tulee huolehtia vähempiosaistaan, sehän on selviö. Mutta jos rahat eivät riitä niiden hoitoon jotka ovat tilaansa syyntakeettomia (lapset, vanhukset, vammaiset jne.), niin miten ne riittävät niiden hoitoon jotka ovat oman tiensä valinneet?

    Palatakseni siihen että urheiluvammat ovat itseaiheutettuja, niin joissain lajeissa ovatkin. siltikin erittäin harvoissa. Yleensä urheilemalla haetaan parempaa kuntoa ja sitä, ettei tarvitse ennen aikojaan käydä lääkärissä. Silloin tällöin sattuu loukkaantumisia, mutta harvoin. Ketjupolttamisella, ryyppäämällä maksansa sököksi tai syömällä itsensä päälle 130-kiloiseksi tuskin koitetaan ennenaikaista lääkärillä käyntiä vältellä, vai kuinka?

    Blackheart, keskiviikko 21.11.2007 klo 21:34
  16. http://fi.wikipedia.org/wiki/Jedem_das_Seine Tätä muistelin viitatessani fasismiin. Menee vähän valistumattomalla termit sekaisin.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Herne
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Nen%C3%A4

    ;)

    eppu h, keskiviikko 21.11.2007 klo 21:58
  17. eppu h, asia selvä. Joka päivä on mahdollisuus oppia joitain uutta.

    Aaro Amppari, keskiviikko 21.11.2007 klo 22:14
  18. Eiköhän järkevää olisi kuitenkin puuttua syihin, eikä seurauksiin. Hintaa ylös epäterveellisiltä tuotteilta. Tupakan veron nosto tuskin saa ketään lopettamaan, mutta voisi korottaa kynnystä aloittaa. Jonkinlaista haittaveroa voisi harkita esim. lumilingoille, lehtipuhaltimille ym laiskojen apuvälineille. Tosin päättäjät taitavat olla laitaluvultaan pömppömahaisia pikkusikarin polttajia, joten mitään muutosta siltä taholta tuskin on luvassa.

    Arveluttavinta Aaron mallissa on mielestäni se, että kaikkien sairauksien aiheuttajia ei varmasti vielä tiedetä. Eilen esimerkiksi uutisoitiin moottoripyöräilyn ja tiettyjen syöpätyyppien yhteydestä. Samoin kännyköiden vaikutukset nousevat sillointällöin tapetille. Jokin aika sitten otsikoissa oli lasertulostimien ja keuhkosairauksien yhteys.

    Kaipaisin esimerkkejä sellaisista sairauksista, joka voidaan varmasti osoittaa että ne eivät johdu elämäntavoista tai sairastuneen omista päätöksistä.

    Jos tuollainen ajattelutapa pääsisi vallalle, niin seuraava askel olisi kai perinnöllisten sairauksien kitkeminen? http://fi.wikipedia.org/wiki/Eugeniikka

    lars laardi, torstai 22.11.2007 klo 07:23
  19. Ryyppäämällä, polttamalla ja paljon syömällä maksetaan verojen kautta jo osa omista terveydenhuoltokuluista. Sen sijaan että ruvettaisiin luokittelemaan ihmisiä, johon menisi aika monen hoidon arvosta rahaa, voitaisiin korottaa vaan näiden tuotteiden veroja.

    Sehän sitten on eri ongelma että kuinka paljon niitä voidaan nostaa ennen kuin suomalaiset rientävät Venäjälle ja Viroon ostoksille. Tosin viinarallikaan ei suuressa mittakaavassa toteutunut Viron EU-jäsenyyden myötä, joten ehkä varaa olisi vielä.

    Ja muistakaahan sitten että asiat riitelee, eivät ihmiset.

    HSB, torstai 22.11.2007 klo 07:23
  20. Nykyinen terveydenhuoltojärjestelmä perustuu onneksi vielä siihen, että kaikki ihmiset ovat oikeutettuja samanarvoiseen hoitoon riippumatta iästä, sukupuolesta, etnisestä taustasta, statuksesta jne. Tämä on se peruspilari, jonka varaan suomalainen julkinen terveydenhuolto on rakennettu.

    Nuorena menevänä miehenä Aaro käy silloin tällöin kaveriporukan kanssa juhlimassa. Eräänä lauantai-iltana tuleekin sitten otettua vähän liikaa. Aaro poistuu valomerkin jälkeen ravintolasta mieli vielä iloisena eikä huomaa hoippuvansa keskellä katua. Kulman takaa tuleva pakettiauto ajaa suoraan Aaro-paran päälle ja Aaro joutuu teholle.

    Teholla aloitetaan selvitys. Aaron kavereilta saadun tiedon mukaan Aaro joi illan aikana reilusti. Sairaalassa tehty puhalluskoe osoitti Aaron olevan lähes kahden promillen humalassa. Tästä johtuen katsotaan, että Aaro on itse aiheuttanut onnettomuuden ja sairaalaan joutumisen, ja hänet todetaan korvausvelvolliseksi kaikkiin sairaalakuluihin.

    Aaro joutuu viettämään teholla yhteensä viisi päivää. Yhden vuorokauden hinnaksi tulee keskimäärin 3000 euroa. Aarolle jouduttiin lisäksi antamaan kallista lääkehoitoa, hinta 1700 e/vrk. Tehohoitojakson jälkeen Aaro siirrettiin toipumaan ja jatkoseurantaan vuodeosastolle, missä hän viipyi viikon ennen kotiutumistaan. Vuodeosastohoidon hinnaksi muotoutui 450 e/vrk.

    Aaro toipui täysin. Kuukauden sairausloman jälkeen hän palasi töihin. Onneksi Aarolla on työpaikka, sillä muuten tämä lähes 27 000 euron sairaalamaksu voisi osoittautua ylivoimaiseksi. Ehkä Aaro muistaa myös seuraavalla kerralla juoda vähän maltillisemmin?

    Tarina oli keksitty. Kaikki mahdolliset viittaukset todellisiin henkilöihin oli pelkkää sattumaa.

    Klemmari, torstai 22.11.2007 klo 09:18
  21. Maailmassa on paljon asioita jotka tehdään ihmisyyden perusteella, vaikka ne ei loogisesti olisikaan järkeviä. Onhan se loogisesti selvää että itseaiheutetut sairaudet/vammat tulisi itse maksaa, mutta siltikään sitä ei yleisesti katsota oikeaksi ratkaisuksi juuri epätasa-arvoisuuden vuoksi.

    Loogisesti voitaisiin perustella myös esimerkiksi rotujalostus, vammaiset ja muuten epätuottavat henkilöt voitaisiin vaikka eliminoida heti alkuunsa jotta niihin ei menisi rahaa. Tottakai nyt puhuttaisiin murhasta, joka taas on ihmisyyden kannalta mahdottomuus. Samaan tapaan terveydenhuollon rajaamista tietyiltä ihmisiltä voi hyvin perustella logiikalla ja vasta-argumenttina on sitten ihmisyys. Molemmat pystytään perustelemaan ihan yhtä hyvin, ja vaikea sanoa kumpi on ns. "fiksumpaa".

    Hienoa silti että näistä asioista voidaan vapaasti käydä keskustelua, kunhan vielä ihmiset osaisivat olla teilaamatta persoonia vaan keskittyisivät ideoihin.

    HSB, torstai 22.11.2007 klo 09:44
  22. Joo. Aletaan saman tien tatuoida tällaisten epänormaalien yksilöiden käsivarteen tunnistenumero. Pahimmat tapaukset voitaisiin steriloida etteivät pääse lisääntymään ja saastuttamaan geenipoolia.
    Jos eivät suostu kuolemaan pois parissa sukupolvessa, voitaisiin raahata ne työleireille laihtumaan ja ottaa käytöön vaikka lobotomia. Näin niistä tulee lauhkeampia ja helpomminkäsiteltäviä. Itsehän ne itselleen sen joka tapauksessa aiheuttivat.

    Alceste, torstai 22.11.2007 klo 09:45
  23. Klemmari, jos Aaron ja Suomen tilalle vaihdetaan esimerkiksi Anton ja Venäjä, Andrés ja Etelä-Amerikka tai Aaron ja Ameriikan ihmemaa, asiat voivat mennä juuri kuvailemallasi tavalla sairaalakulujen suhteen.

    Aaro Amppari, torstai 22.11.2007 klo 10:01
  24. Aaro, Venäjä ja USA ja Etelä-Amerikan maat, niiden suuntaanko Suomea pitäisi viedä?

    lars laardi, torstai 22.11.2007 klo 10:06
  25. Joo, kaikki vaan johonkin luokkiin ja ryhmiin. Jaetaan leipää ja sirkushuveja sitten sen mukaisesti. Kuulostaa hyvin tervehenkiseltä ja on varmasti pidemmän päälle toimiva ja kaikille tasapuolinen tsysteemi.

    2C, torstai 22.11.2007 klo 10:54
  26. lars laardi, tuo on niin laaja ja monitahoinen kysymys, että tämän blogin kautta asiasta on varmasti aika haasteellista käydä kunnon keskustelua. Vaan yritetään silti. : )

    Vaikka Suomi on kokonaisuutena katsottuna yksi maailman parhaista paikoista asua (täällä on turvallista, puhdasta, vakaata talouden, politiikan ja luonnonvoimien suhteen, jne.), mielestäni jokainen mainittu paikka sisältää asioita, joista Suomi ja me suomalaiset voisimme ottaa oppia.

    Eteenpäin vievälle kehitykselle on aina tilaa. Siinä vaiheessa olemme menneet todella pahasti sivuraiteille, mikäli emme (enää) pysty näkemään ”huonompien maiden” hyviä puolia sekä asioita, mitä niissä tehdään meitä paremmin (tulkitsin lars laardin kommentin niin, että meillä asiat ovat paremmin, mitä Venäjällä, USA:ssa ja Etelä-Amerikassa). Loppupelissä kyse on ennemminkin erilaisuudesta (kuin huonoudesta), jonka taustalla huomattavasti vaikuttavat tekijät ovat historia sekä kyseisten maiden omat kulttuurit. Ne kuitenkin vaikuttavat suuresti siihen, miksi jossain maassa jokin asia on/tehdään jollain tavalla.

    Aaro Amppari, torstai 22.11.2007 klo 11:26
  27. Suoraan sanoen, minun on aika vaikeaa on hahmottaa missä asioissa Suomen pitäisi ottaa mallia em. maista. Yhteistähän noille on ainakin valtavat tuloerot, selkeä luokkajako ja demokratiaksi naamioitu sotilasdiktatuuri. Ei varsinaisesti mitään malliyhteiskuntia. En väitä, että Suomi olisi täydellinen tai ettemme voisi oppia mitään, mutta väitän kyllä että esimerkiksi terveydenhuollossa ja koulujärjestelmässä päihitämme nuo mainitut mennen tullen.

    lars laardi, torstai 22.11.2007 klo 12:20
  28. Hyvää keskustelua. Kiinnostaisi kuulla Aaron mielipide vielä tällaiseen kysymykseen:

    Kuinka paljon on merkitystä yksilön valinnoilla ja kuinka paljon ympäristön vaikutuksella (esim. kodilla, asuinalueella, kulttuurilla) puhuttaessa esim. päihteiden käytöstä tai ruokailutottumuksista?

    Lisää mutkikkuutta asetelmaan tuovat myös em. asioita edistävät psyykepuolen häiriöt ja sairaudet. Eiväthän ne toki ole heikkoa moraalia tai vastuuttomuutta, vai ovatko?

    Relativity, maanantai 26.11.2007 klo 11:10
  29. Milenkiintoinen ajatus, mutta täysin hullu. Länsimaissa yleisin kuolinsyy suoraan tai välillisesti on valtimonkovetustauti, joka johtuu elämäntavoista. Oikeilla elämäntavoilla voidaan välttää sairastuminen. Eli tämäkin sairaus menisi sille listalle, että joutuisi itse maksamaan hoitonsa. Taitaapa olla vieläpä niin, että tämän sairauden hoidot ovat normaalia kalliimpia. Vastaavia sairauksia löytyy paljon myös lisää, mikä käytännössä tarkoittaisi sitä, että siirtyisimme amerikkalaiseen malliin terveydenhuollossa. Onhan se ihan hyvä malli.... jos on rahaa, mutta jos rahaa ei ole, niin sitten ollaankin kuseessa. Miten joku ihminen, joka tienaa 1400 euroa kuukaudessa ja elättää sillä vaikkapa kaksi lasta pystyy maksamaan hirveitä sairaalakuluja, jotka voivat vaihdella viidestä sadasta eurosta jopa kymmeniin tuhansiin. Tämähän johtaa siihen, että köyhät ja jopa ei-niin-köyhät joutuvat entistä ahtaammalle, kun heidän olonsa huononevat koko ajan muutenkin rikkaiden vain rikastuessa.

    Tupakoitsijaakin on helppo syyttää, idiootti, joka meni aloittamaan, eikä suostu lopettamaan. Suurin osa aloittaa tupakoinnin alle 20-vuotiaana, yleisimmin 14-16 -vuotiaina. Onko oikeasti järkevää, että tuollaiset kakarat katsotaan aikuisiksi, jotka osaavat ottaa vastuuta elämästään ja tehdä järkeviä päätöksiä? Eihän joku 14-vuotias ole edes rikosoikeudellisessa vastuussakaan, miksi hänen pitäisi olla vastuussa siitä, että hänelle on markkinoitu ja myyty riippuvuutta aiheuttava myrkky? Ei sillä, kaikki pisteet niille fiksuille nuorille, jotka eivät aloita tupakointia. Mutta jos alottaa, ja sitä sauhuttelua jatkaa, niin siitä voi olla hiton vaikea päästä myöhemmällä iällä irti, oli sitten tahtoa ja halua lopettaa kuinka paljon tahansa.

    Ja siis, eikö se nyt ole vähän hassua, että meille myydään myrkky, johon jää koukkuun ja sitten kun sinut on saatu koukutettua siihen ja sairastut, niin joudut maksamaan sairastumisen kulut. Eikö olisi vaan parempi kieltää koko tuote? Vai millä perustellaan se, että myydään ainetta, joka tuhoaa terveyden ja mahdollisesti talouden ja se on kaiken lisäksi riippuvuutta aiheuttavaa. Minusta tuo kuulostaa ihan suoraan ihmisen elämän pilaamiselta.

    Minun maailmassani ensin tulee ihmiset, sitten raha. Ikävää, että joidenkin maailmassa raha on tärkeämpää kuin ihmiset.

    Kreifi, maanantai 26.11.2007 klo 13:59
  30. Relativity, mielestäni ympäristön vaikutus on erittäin suuri. Kuitenkin, varsinkin pitkällä aikavälillä ajateltuna se on jokaisen oma päätös, miten esimerkiksi päihteitä käyttää tai syö. "Lopullinen" elämänmuutos voi toki viedä toistakymmentä vuotta, pidempäänkin.

    Kukapa perimälleen mitään voi - joillekin se aiheuttaa psyykepuolen sairauksia, joillekin taas fyysisen puolen ongelmia, pahimmissa tapauksissa molempia. Niistä on huono moraali ja vastuuttomuus niin kaukana kuin olla ja voi. Se on taas eri asia, mikäli psyyke tuhotaan esimerkiksi kovia huumeita käyttämällä.

    Kreifi, vaikeaa tupakasta irti pääseminen varmasti voi olla. Ei se silti niin kova huume ole, etteikö siitä pääse eroon, jos sitä oikeasti haluaa. Keinot on monet sanoi kissa, kun mummolla pöytää pyyhki. Erittäin ikävä puoli tupakassa on se, että sillä tehdään niin hemmetisti rahaa. Sen voiman ja vallan murentaminen on erittäin kivikkoinen ja pitkä tie. : /

    Minun maailmassani ensimmäisenä tulevat rakkaat/läheiset ihmiset, sitten muut jutut. Ja tosiaan, hyvähän meidän on täällä Suomessa filosofoida, kun siihen on vara. Toista se on esimerkiksi edesmenneen tsunamin uhreilla, jotka vieläkin saattavat yrittää koota elämänsä palasia. Harva sitä täällä netin ääressä kuitenkaan muistaa...

    Aaro Amppari, tiistai 27.11.2007 klo 18:08